• Lilith
  • Palvelut ja tekijät
  • Jäseneksi?
  • Nyt
  • Kauppapaikka
  • Yhteystiedot
  • EN
  • Lilith 25
Lilith OskLilith Osk
Lilith OskLilith Osk
  • Lilith
  • Palvelut ja tekijät
  • Jäseneksi?
  • Nyt
  • Kauppapaikka
  • Yhteystiedot
  • EN
  • Lilith 25

Palveluntarjoajan pähkinä: mitä luovien palveluiden ostajat todella haluavat?

13.2.2025 Ajankohtaista
Piirretty muusikkohahmo.

Teksti: Riitta Supperi. Kuvitus: Ilona Partanen.

Luova palvelu – mitä se edes on? Sehän voi olla vaikkapa esityksiä, työpajoja, luentoja, konseptointia, kuvituksia, taidetta tai vaikkapa tarinoita. Palvelut ovat moninaisia ja asiakkaalla saattaa mennä sormi suuhun, jos sellainen pitäisi löytää ja vieläpä ostaa verkosta. Luovien palveluiden ostaminen on haastavaa.

OMA-hankkeen selvitys paljastaa ostajien tyytymättömyyden nykytilanteeseen. Jos palvelu löytyykin verkosta, sen palvelukuvaus on epämääräinen ja hinnoittelu epäselvää. Ostamiseen tarvitaan pitkää pinnaa ja kärsivällistä sähköpostiliikennettä. Nykytilanne ei palvele myöskään tekijää. Monet meistä tunnistavat hetket, jossa suhteellisen pienen myynnin eteen tehdään suhteettoman paljon työtä.

Me luovan alan ammattilaiset emme nimittäin ole mitään myynnin mestareita. “Kiinnostus ei yleensä kohdistu ensisijaisesti palveluiden tai tuotteiden myymiseen. Myynti nähdään usein välttämättömänä pahana, jota monet eivät haluaisi tehdä lainkaan,” sanoo Tommi Viitamies Lilithistä.

Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen on avainasemassa – selkeys ja helppous ratkaisevat

Selkeä hinnoittelu ja tuotteistaminen ovat avainasemassa luovien palveluiden myynnissä. Lilithissä onkin tunnistettu myynnin ja markkinoinnin merkitys. Järjestämme myynnin, markkinoinnin ja tuotteistamisen jäsenkoulutusta säännöllisesti ja pyrimme siihen, että Lilithin tuotteet ja palvelut ovat selkeitä ja helposti ostettavissa. Siihen me tarvitsemme yhä parempaa asiakasymmärrystä. Kun osaamme myydä, on luovien palveluiden ostaminen helpompaa!

Asiakkaan odotusten ymmärtäminen onkin kriittistä, kun luovia palveluita myydään. Tiedämmekö me, mitä ongelmia tai tarpeita palvelu ratkaisee? Onko meille selvää, kuka hyötyisi palvelustamme eniten? Ja jos tiedämme, niin osaammeko me sanoittaa nämä niin, että palvelu löytyy Googlella tai somesta. Olemmeko me hinnoitelleet palvelun selkeästi tai mahdollisesti laatineet yhdellä klikkauksella ostettavan palvelupaketin. Nämä ovat asioita, joita asiakkaat kaipaavat – yksinkertaisuutta ja helppoutta.

Asiakkaat kaipaavat luovilta palveluilta:
Helppoa ostamista verkosta
Selkeitä hinnoittelumalleja
Tuotteistettuja palvelupaketteja

Näin Lilith auttaa luovan alan myyjää

Osuuskunta on oiva apu luovan alan ammattilaisen myyntiahdistukseen. Tuemme moninaisin tavoin jäsentemme jäsentemme myyntiä. Keskinäiset tapaamisemme ja vertaistuki on korvaamatonta. Yhdessä voimme hankkia sellaista asiantuntijaosaamista ja koulutusta, mitä yksittäisellä tekijällä ei välttämättä olisi muuten mahdollista hankkia. Lilith tarjoaa jäsenilleen myös verkkokauppa-alustan ja opastusta tuotteistukseen. Oman sloganimme mukaisesti: yhdessä olemme todellakin enemmän.

You also might be interested in

Blogi: Valokuvaajan vuosikello – voiko suunnittelemalla säästää?

Blogi: Valokuvaajan vuosikello – voiko suunnittelemalla säästää?

huhti 6, 2018

Kun suunnittelet kuvaukset ajoissa, säästät rahaa. Ad hoc -paniikkia ei[...]

Lilith on saanut uuden graafisen ilmeen

Lilith on saanut uuden graafisen ilmeen

joulu 18, 2017

Lilithin alkuperäinen tunnus on kestänyt käyttöä jo yli 20 vuotta.[...]

Nostradamuksen ennustuksia levytyksenä

Nostradamuksen ennustuksia levytyksenä

maalis 15, 2017

Säveltäjä Rene Ertomaan Nostradamus-sarjan toteuttivat äänitteelle tenori Petri Bäckström ja pianisti[...]

footer
Toimisto
Lilith Osk
Mannerheiminkatu 20 B 104
06100 PORVOO
Y-tunnus 1083883-5
Email: lilith@lilith.fi
Tel: +358 (0)45 617 4114

Laskutustiedot

  • Usein kysyttyä

  • Ota yhteyttä

  • Whistleblowing-kanava

  • Tietosuojaseloste

  • Lilith-intra
Instagram Facebook LinkedIn

© Copyright Osuuskunta Lilith 2022

Prev Next