• Lilith
  • Palvelut ja tekijät
  • Jäseneksi?
  • Nyt
  • Kauppapaikka
  • Yhteystiedot
  • EN
  • Lilith 25
Lilith OskLilith Osk
Lilith OskLilith Osk
  • Lilith
  • Palvelut ja tekijät
  • Jäseneksi?
  • Nyt
  • Kauppapaikka
  • Yhteystiedot
  • EN
  • Lilith 25

Luovan alan tekijät muuttuvan maiseman myllerryksessä

3.2.2025 Ajankohtaista

Teksti: Riitta Supperi. Kuvitus: Ilona Partanen.

Kauppa ei käy niin kuin ennen. Kauppoja kyllä tehdään, mutta itse ostotapahtuma on siirtynyt verkkoon. Digitaalisen kaupan markkina on kasvanut tasaisesti koko 2000-luvun, ja kasvu on vuosittain 15 prosenttia. Verkkoon on siirtynyt melkeinpä koko tuote- ja palvelutarjonta, minkä ihminen voi elämässään tarvita. Mutta yksi on jäänyt kehityksestä jälkeen, Lilithinkin edustama luova ala.

Asia käy ilmi Opetus- ja kulttuuriministeriön osin tukemassa OMA-hankkeen raportissa. Raportti perustui Gigle Oy:n tekemään selvitystyöhön, joka luotaa luovan alan digitaalisen myynnin nykytilaa sekä ostajien että tekijöiden näkökulmasta. Myös Lilith antoi panoksensa selvitykseen. Raportti tuo ilmi, että luovien alojen palveluille on kysyntää, mutta se ei kohtaa tarjontaa. Joko palveluita ei löydetä, niiden hinta jää epäselväksi tai ostaja ei edes oikein saada selvää, mitä palvelua milloinkin tarjotaan. Peräänkuulutettiin ostamisen helppoutta.

Luovien alojen palvelut hajallaan ja vaikeasti ymmärrettäviä

Luovien alojen pirstaleisuus näkyy myös verkossa. Palvelut ovat verkossa hajallaan, vaikeasti selitetty ja hinnoiteltu joko epäselvästi tai sitten hintoja ei löydy lainkaan. Monet ammattilaiset, jotka ovat oman alansa terävintä kärkeä, eivät ole sitä myynnissä tai markkinoinnissa; käsityöläinen luottaa myyjäisiin, elämystuotteen tarjoaja sähköpostikyselyihin. Verkon tarjoamat mahdollisuudet ymmärretään, mutta niitä ei osata hyödyntää tai osaaminen ei riitä palveluiden tuotteistamiseen.

Osuuskunta vastaa ostajien ja tekijöiden tarpeeseen

Parhaimmillaan osuuskunta pystyy vastaamaan sekä ostajien että tekijöiden tarpeisiin. Uskomme, että luovien alojen palveluita voi myydä ja ostaa verkosta niin kuin muitakin palveluita, mikä OMA-hankkeen raportti myös osoittaa. Se vaatii meiltä kaikilta digitaalisen kaupan ymmärrystä ja markkinoinnin osaamista. Lilith tarjoaakin muun muassa verkkokauppa-alustan kaikille jäsenilleen. Jäsenpalveluihin kuuluu myös myynnin ja markkinoinnin koulutusta, muiden koulutusten ja tapahtumien ohella. Tarjoamalla koulutusta ja tukea jäsenillemme olemme osaltamme mukana luovan alan kasvupolulla.

Tags: digitaalinen myyntiLuovat alatOpetus- ja KulttuuriministeriöOsuuskuntaTyön tulevaisuusviestintä ja markkinointi

You also might be interested in

Lilith-päivää ja osuuskunnan kokousta vietettiin alkukesän auringossa

Lilith-päivää ja osuuskunnan kokousta vietettiin alkukesän auringossa

kesä 20, 2023

Osuuskunnan kokousta ja Lilith-päivää päästiin etävuosien jälkeen vihdoin viettämään livenä.[...]

Blogi: Suhteemme metsään rakennetaan uudelleen

Blogi: Suhteemme metsään rakennetaan uudelleen

elo 22, 2019

Olin yhtenä Lilithin kolmesta jäsenestä Tiede – Taide – Metsä[...]

Toimitusjohtajan joulusaarna: Iltasatuja aikuisille

Toimitusjohtajan joulusaarna: Iltasatuja aikuisille

joulu 18, 2024

Teksti: Tommi Viitamies Satukirjallisuuden ja runouden kaanon tuntee monia tarinoita[...]

footer
Toimisto
Lilith Osk
Mannerheiminkatu 20 B 104
06100 PORVOO
Y-tunnus 1083883-5
Email: lilith@lilith.fi
Tel: +358 (0)45 617 4114

Laskutustiedot

  • Usein kysyttyä

  • Ota yhteyttä

  • Whistleblowing-kanava

  • Tietosuojaseloste

  • Lilith-intra
Instagram Facebook LinkedIn

© Copyright Osuuskunta Lilith 2022

Prev Next