Lilithin alkuperäinen tunnus on kestänyt käyttöä jo yli 20 vuotta. Tänä vuonna sen ilmettä haluttiin kohottaa uudistuneita käyttötarkoituksia varten.
Uudistettu tunnus toimii nyt myös monipuolisena logona, liikemerkkinä, ja erillisenä graafisena elementtinä.
Osuuskunnan perustamisen aikoihin vuonna 1996 tunnuksen suunnittelusta järjestettiin pienimuotoinen kilpailu. Sen voitti graafikko Arto Kinnunen.
Lilith on babylonialaisessa sekä juutalaisessa mytologiassa Jumalan luoma ensimmäinen nainen. Lilithin uskottiin olevan siivekäs, pitkähiuksinen, viekoitteleva nainen.
Mystisistä yhteyksistään huolimatta, tai ehkä juuri siksi, tunnusta on rakastettu – ja parjattu.
Osallistuimme Lilithin alkuvaiheissa Popkomm-musiikkimessuille Saksassa ja teimme sinne Maritta Kuulan kanssa käsin sapluunan avulla spreijaten paperikasseja, joissa oli punainen suuri Lilithin logo. Ne olivat niin suosittuja, että loppuivat ständiltä alta aikayksikön, muistelee perustajajäsen Kikke Heikkinen.
Tunnuksen uudistamiselle on ollut tarvetta Lilithin jäsenistön alojen ja tarpeiden monipuolistuessa kovaa vauhtia. Logoon haluttiin lisätä osuuskunta-sanan lisäksi käyttömukavuutta, värivaihtoehtoja ja uudenlaista painotusta. Nyt logo toimii myös ilman “liekkipäätä”. Logon ylimääräinen, kolmas piste harmonisoi logoa ja kertoo jatkuvuudesta. Se antaa tarinaan sopivasti lisää mystisiä vivahteita.
Tunnuksen uudistusprojektin toteutti Lilithin graafikko Kimmo Heikkilä. Uusi graafinen ilme tulee näkymään Lilithin viestinnässä talven ja kevään aikana monessa paikassa.